چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ از طلای کیانی تا نقره تاریخی الفتی

[ad_1]




تهران ایرنا کسب مدال طلای در تکواندوی بانوان قهرمانی جهان و کسب مدال در رشته ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی که هر دو آنها برای اولین بار به دست آمد، سبب شد تا ملی‌پوش وزن منهای ۵۳ تکواندوی بانوان کشورمان به همراه ژیمناستیک جوان ایران در سال ۱۴۰۲ تاریخ‌ساز شوند.

به گزارش ایرنا، ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد با اشک‌ها و لبخندهای زیادی که روزهای متفاوتی را برای ورزش رقم زد. از فرازهای ورزش در سال گذشته می‌توان به تاریخ‌سازی برخی قهرمانان کشورمان اشاره کرد که در مسابقات مختلف برای اولین بار ثبت شد. در گزارشی مروری بر تاریخ‎‌سازی‌های ورزش در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم.

ضرب اولین طلای جهانی در باکو

۱۴ خرداد سال گذشته یک روز به یادماندنی برای تکواندوی ایران بود، روزی که اولین مدال تاریخ تکواندوی بانوان در مسابقات قهرمانی جهان به دست آمد. ناهید کیانی، دختر ۲۵ ساله ایذه‌ای تکواندوی ایران در مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی آذربایجان در باکو برگزار شد، در فینال وزن ۵۳ کیلوگرم با زو ژو از چین مصاف داد و مقتدرانه در ۲ راند متوالی به پیروزی رسید تا نخستین مدال طلای بانوان ایران در ادوار مختلف مسابقات جهانی را به نام خود ثبت کند.

بانوی تکواندوکار ایران در راند نخست با با حساب ۱۴ بر صفر و در راند دوم‌ نیز، ۱۰ بر ۷ در این رقابت به پیروزی رسید تا با اقتدار، صاحب یک طلای بی حرف‌ و حدیث و تاریخی شود.

چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ از طلای تاریخ‌ساز کیانی تا نقره تاریخی الفتی

او پس از کسب این طلا گفت:«همیشه کسب اولین مدال خیلی به آدم می چسبد و من حالا برای موفقیت در المپیک دورخیز

پیش از کیانی، بانوان تکواندوکار کشورمان در قهرمانی جهان صاحب مدال شده بودند اما دست آنها به خوش‌رنگ‌ترین یعنی طلا نرسیده بود. کیمیا علیزاده در جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به ترتیب صاحب مدال برنز و نقره شده بود، مهلا مومن‌زاده هم در جهانی ۲۰۱۹ نایب قهرمان شده بود.

کیانی سومین مدال‌آور تکواندوی بانوان در قهرمانی جهان بود که توانست برای اولین بار ایران را در این رشته در این مسابقات، صاحب مدال طلا کند.

اولین مدال ژیمناستیک پس از ۸۰ سال

۳ماه پس از دختر تکواندوی ایران، این بار نوبت به پسر ژیمناستیک ایران رسید که تاریخ‌سازی کند. ۷ مهر و در سالن اژدهای زرد هانگژو، مهدی الفتی، پسر ۲۳ سال ورزش ایران توانست با کسب مدال نقره، اولین مدال تاریخ ژیمناستیک کشورمان را در بازی‌های آسیایی کسب کند و تاریخ‌ساز شود.

الفتی در فینال پرش خرک بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲با مجموع امتیاز ۱۴/۷۸۳ در جایگاه دوم ایستاد و به مدال نقره دست یافت. این اولین مدال ایران در تاریخ ۸۰ ساله ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی بود که نام پسر گرگانی ورزش ایران ثبت شد.

چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ از طلای تاریخ‌ساز کیانی تا نقره تاریخی الفتی

لینک منبع خبر

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *