بازار ارز روی‌ خط مقاومت/ بهترین استراتژی معامله‌گران چیست؟

[ad_1]

اقتصادنیوز: تحلیل‌گران با مرور تحولات بازار تهران بر این باور هستند که دلار و درهم نزدیک خط مقا‌ومتی مهمی قرار گرفته‌اند که تا کنون نتوانسته‌اند بالای آن تثبیت شوند.

رسانه لیالستان –

به گزارش اقتصادنیوز  در پایان هفته قبل، بازار ارز تحت تأثیر حادثه تروریستی  در گلزار شهدای کرمان افزایشی شد، در چهارم دی‌ماه سیدرضی موسوی از مقامات سپاه پاسداران در دمشق با حمله موشکی اسرائیل به شهادت رسید و در فاصله کمتر از ده روز، در سالروز شهادت قاسم سلیمانی، مردم در گلزار شهدای کرمان هدف حمله تروریستی قرار گرفتند.

 
 

دو ترور مهم در فاصله زمانی کوتاه، نشان‌دهنده افزایش دماسنج ریسک بود که در یک واکنش طبیعی به چنین اتفاقی، ارز و طلا با نوسان افزایشی مواجه شد.

در ادامه با شروع هفته و در روز شنبه هیجان به وجود آمده کمی فروکش کرد، در اولین روز هفته رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین، به خاطر تغییر نرخ تخفیف دچار وقفه شده است و ایران به دنبال کاهش نرخ تخفیفی فروش نفت به چین است ولی خبرگزاری ایرنا این خبر را تکذیب کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از ۴۰۰ کالا به ۲۰۰ کالا کاهش پیدا کرده‌است.

در این هفته یک‌خبر تکراری مورد توجه بازار ارز و طلا قرار گرفت و آن الزام به فروش طلای وارداتی و رفع تعهد از طریق مرکز مبادله بود.

در پایان هفته نیز یک نفتکش آمریکایی به دستور قضایی توقیف شد.

درهم روی خط مقاومت

قیمت دلار اگرچه شروع کاهشی را برای روز شنبه ثبت کرد ولی در روز یکشنبه یک شروع افزایشی داشت که تا پایان هفته ادامه پیدا کرد، اسکناس آمریکایی در آخرین روز هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱.۳ درصد افزایش یافت.

حباب درهم که به عنوان پارامتر شناسایی هیجان در بازار ارز است در طول هفته جاری افزایش پیدا کرد و از محدوده ۲۸۱ تومان در روز شنبه تا ۴۹۳ تومان در روز پنجشنبه افزایش پیدا کرد.

حباب درهم از پنجم آذرماه به این سطح نرسیده بود که نشان می‌دهد هیجانات در بازار ارز در طول هفته جاری افزایشی شده است.

IMG_20240112_094843_111

میانگین حباب درهم در بازه هفتگی به ۳۱۳ تومان رسیده است که بیشتر از میانگین ماهانه و سه‌ماهه حباب درهم است و با نوسان افزایشی به وجود آمده در هفته جاری در بازار ارز همخوانی دارد و رشد قیمت دلار را توجیه می‌کند.

مقایسه میزان حباب درهم و دلار نشان میدهد که قیمت دلار با افزایش حباب درهم غالبا صعودی میشود ولی حباب بالای درهم پایدار نیست و معامله گران از یک نقطه‌ای این اختلاف را تحمل نکرده و قیمت دلار و حباب درهم کاهش پیدا می‌کند.

از نظر تکنیکالی نیز محدوده فعلی قیمت درهم سقف خطر روند مقاومتی است که درهم تا کنون نتوانسته بود بالای آن تثبیت دهد و این مقاومت تکنیکالی ریسک خرید را بالا خواهد برد.

روند حباب سکه صعودی شد

قیمت دلار تحت تأثیر انتظارات افزایشی شد و همین مسئله به سقف‌شکنی سکه امامی کمک کرد، رشد قیمت دلار و سقف شکنی سکه سبب رشد قیمت سکه در طول هفته جاری شد. سکه امامی در این هفته بازدهی ۴.۲ درصدی ثبت کرد.

حباب سکه امامی از ۱۸.۵ درصد در روز شنبه در یک روند صعودی به ۲۱.۸ درصد در روز پنجشنبه رسید، میانگین حباب سکه برای این هفته به ۲۰.۱۱ درصد رسید که از میانگین حباب سکه در بازه ماهانه، سه‌ماهه و شش ماهه بیشتر است و نشان‌دهنده افزایش جسارت خریداران در طول هفته است.

IMG_20240112_094846_628

کمترین سطح حباب سکه در بازه شش ماهه در ششم دیماه در محدوده ۱۶.۰۴ درصد رقم خورد که تا روز پنجشنبه بیش از پنج درصد رشد کرده است و در ادامه اگر روند افزایشی دلار متوقف شود دست خریداران را برای ورود به معاملات سکه خواهد لرزاند چرا که معامله‌گران در سطوح بالای حباب سکه از ورود به بازار امتناع می‌کنند.

 ربع سکه پرچمدار شد

اکوایران در این باره نوشت: مانند هفته گذشته، ربع سکه در این هفته بیشترین بازدهی را ثبت کرده و با رشد ۶.۴ درصدی پیشتاز بوده‌است. طلای آب شده ولی با افزایش ۱.۶ درصدی بازدهی نزدیک به رشد دلار را نصیب دارندگان خود کرده است.

اهرم افزایشی تتر خنثی شد

انتظارات و نقدینگی مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار ارز هستند قیمت دلار در صورتی که سطح ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای رشد قابل‌توجهی پیدا کند می تواند صعودی شود در غیر اینصورت قرار گرفتن قیمت درهم و دلار آمریکا در نزدیکی سطح مقا‌ومتی مهم می تواند دلار را به عقب برگرداند.

در هفته گذشته، تتر لیدر بازار ارز بود و اختلاف بیش از هزار تومانی تتر با دلار تهران باعث رشد قیمت دلار شد، ولی در پایان هفته جاری تتر و دلار در یک محدوده قیمتی قرار گرفته‌اند که اهرم افزایشی تتر را خنثی میکند، حباب بالای سکه، قرار گیری دلار و درهم در محدوده سقف قیمتی و از بین رفتن فاصله اسکناس آمریکایی و دلار دیجیتال مواردی است که نسبت به قرارگیری در موقعیت خرید هشدار می‌دهد، تحلیل گران در چنین موقعیت‌هایی معتقد هستند که بهترین استراتژی صبر و ارزیابی نحوه برخورد بازار با مقاومت‌هاست.

∎​

اقتصاد نیوز

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *