استاد باریشماز نگین ارزشمند فرهنگ و هنر آذربایجان است

[ad_1]




معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه با اشاره به جایگاه هنری استاد حیدرعباسی ‘باریشماز’ در شعر و ادب گفت: استاد باریشماز نگین ارزشمند و فاخر فرهنگ و هنر مراغه و خطه آذربایجان در عصر حاضر است.

به گزارش آناج به نقل از ایرنا، ظفر محمدی روز پنجشنبه در دومین نشست هماهنگی برگزاری کنگره ملی آثار و اندیشه های استاد حیدرعباسی (باریشماز) در مراغه افزود: با توجه به آثار فاخر و ارزشمند این شاعر و هنرمند این خطه، ارج نهادن به مقام و منزلت این شخصیت فرهنگی ضروری است.

وی ادامه داد: تجلیل از زحمات و تلاش های بزرگان فرهنگ و هنر این شهرستان از جمله استادان حیدر عباسی و کریمی مراغه ای، موجب توسعه و بالندگی فرهنگی و هنری این خطه از آذربایجان و کشورمان خواهد بود.

وی اضافه کرد: باید در زمان حیات این شخصیت های ارزشمند فرهنگی و هنری، از تلاش های متمادی آنان در خلق آثار فاخر قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری پرشور انتخابات در این شهرستان گفت: آحاد ملت با مشارکت بالای خود در این عرصه نشان دادند که پشتیبان نظام اسلامی و قدردان تلاشگران و خدمتگزاران خود هستند.

وی افزود: در این انتخابات، خواست و مطالبات نظام اسلامی، رهبر انقلاب و نیز شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی با مشارکت گسترده مردم محقق شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این نشست گفت: ارج نهادن به شخصیت های فرهنگی و هنری این مرز و بوم در حقیق صیانت از هویت ملی کشورمان بوده و برگزاری کنگره ملی بزرگداشت مقام استاد حیدرعباسی تجلیل از هویت سازان فرهنگی این خطه است.

احمد دادرس فیاض افزود: برگزاری این کنگره نعمتی برای حفظ ارزش ها و شاخص های فرهنگی این مرز و بوم به عنوان شناسنامه و هویت فرهنگی شهر تاریخی مراغه است.

وی با اشاره به ایجاد دبیرخانه این کنگره در این شهرستان ادامه داد: مراحل آماده سازی پوستر، لوگو، فراخوان مقالات و نیز پذیرش میهمانان فرهنگی و هنری در این کنگره دو روزه انجام شده است.

وی اضافه کرد: با موافقت شورای نامگذاری شهر مراغه و با مشارکت شهرداری یکی از میادین شهری به نام استاد باریشماز نامگذاری شده و تندیس این هنرمند برجسته نیز در آن نصب خواهد شد.

وی گفت: همچنین با مشارکت خیران مدرسه ساز این شهرستان در راستای ارج نهادن به مقام این استاد فرهیخته زبان و ادبیات کشورمان، یک باب مدرسه خیرساز به نام استاد باریشماز کلنگ زنی خواهد شد.

کنگره ملی آثار و اندیشه های استاد حیدرعباسی (باریشماز) به مدت 2 روز 17 و 18 شهریور به میزبانی مراغه، زادگاه این هنرمند معاصر شعر و ادب برگزار می شود.

حیدر عباسی در سال 1322 شمسی در شهر مراغه چشم به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان ترکی آذری با تلاش حیدر عباسی شاعر مشهور مراغه در مدت 42 سال انجام شده است.

ترجمعه و تفسیر کتاب نهج البلاغه وی هم اکنون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زبان ترکی آذربایجانی و با خط لاتین جهت توزیع و فروش در کشور جمهوری آذربایجان در حال انجام است.

ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در 6 جلد چاپ شده است و نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان ترکی آذربایجانی، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.

این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و بیشتر آثارش را به دو زبان ترکی و فارسی نوشته و متخلص به باریشماز است.

ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان، ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان، م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره ک، نغمه داغی، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار شعر این شاعر به زبان ترکی آذری بوده و ˈتبت یدا و نمی ازیمˈ ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های اوست.

شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

لینک منبع خبر

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *