سومین جشنواره گیاه بومی دارویی کوتکوتو لاهیجان برگزار شد

سومین جشنواره گیاه بومی دارویی کوتکوتو لاهیجان با استقبال مردم از اقصی نقاط ایران در این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان ، همزمان با برداشت گیاه بومی کوتکوتو برای سومین بار جشنواره این گیاه و مراحل عرق گیری و تهیه محصولات مرتبط با این گیاه بومی توسط عطاری مقدس خو و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر به مدت یک روز در جزیره استخر لاهیجان برگزار شد.

این جشنواره در جزیره استخر لاهیجان با برنامه‌های متنوعی به منظور معرفی و آشنایی با این گیاه محلی همراه بود.

معرفی خواص متعدد گیاه کوتکوتو از نظر طبی و عرق گیری به روش سنتی در دیگ‌های مسی در حضور مردم انجام و محققان طب سنتی در مورد مزاج شناسی و گیاهان بومی گیلان و معرفی غذاها و خوراکی‌هایی که گیاه کوتکوتو در آن استفاده می‌شود، سخنرانی کردند.

معرفی گیاه کوتکوتو و احیا سنت گذشتگان
احمد بختو با اشاره به برگزاری جشنواره این گیاه بومی گفت :احیا سنت گذشتگان ، معرفی گیاه کوتکوتو برای ایرانیان و حتی خارج از کشور و استفاده از این ظرفیت ها برای شهرستان لاهیجان از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره بود.
برگزار کننده این جشنواره با اشاره به ظرفیت توریسم کشاورزی در این شهرستان افزود: در کنار محصولات استان گیلان همانند ، چای ، ابریشم و برنج میتوان عرق کوتکوتو را جهت ارتقاع و تقویت اقتصاد شهر و استان استفاده کرد.

گیاه بومی کوتکوتو در دومین کنفرانس بین المللی طب ایرانی اسلامی
علی لاهیجی با اشاره به گیاه بومی کوتکوتو افزود : این گیاه مخصوص گیلان و به خصوص شرق گیلان است ، که با نام کوتکوتو یا خالواش شناخته می شود.
وی با اشاره به فواید این گیاه بومی گیلان گفت : عرق گیاه کوتکوتو برای نفغ معده و بیماری های گوارشی بسیار مفید است و کار تحقیقاتی گروه عطاری مقدس لاهیجان در دومین کنفرانس بین المللی طب ایرانی اسلامی جزو مقالات برتر قرار گرفت.

گیاه بومی کوتکوتو که در سایر مناطق گیلان به آن خالواش نیز گفته می‌شود از خانواده نعناییان محسوب می‌شود که عطری خوش دارد و در انواع غذاها و خورشت‌ها از آن به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

این گیاه در اواخر خردادماه به طور خودرو در گیلان می روید و روستاییان آن را برداشت و از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند که معتقدند که عرق از بهترین عرق‌های گیلان بوده و ارزش و خاصیت زیادی دارد.

شهر لاهیجان در شرق استان گیلان واقع است و به شهر جشنواره‌ها معروف شده و هرسال بویژه فصل تابستان برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *