برخورد پست با امانات مردم چگونه است؟ / آیا اعتماد مردم به پست از بین رفته است؟

اگرچه پست تلاش می کند امانات مردم را سالم و به موقع، تحویل گیرنده دهد، اما وقتی اغلب بسته های پستی، پاره، مچاله شده، باز شده و صد البته دیر تحویل صاحبان آن می گردند، یقینا حس بی اعتمادی عجیبی در مردم نسبت به پست ایجاد می شود.

به گزارش لیالستان و به نقل از خط اول، محدودیت‌های پاندمی‌کرونا طی دو سال اخیر، فرهنگ خرید اینترنتی را بیش از پیش رواج داد و باعث افزایش حجم کاری بی سابقه ای در پست شده است، مردم از ترس این ویروس منحوس در خانه نشسته و تمام مایحتاج خود را اینترنتی سفارش می دهند و این فرمول نه تنها حجم کار ادارات پست را تا 180 درصد اضافه کرده بلکه دیگر مثل سابق پستچی ها فقط با پاکت های نامه طرف نیستند بلکه امروزه درصد زیادی از امانات مردم را بسته های بزرگ و کوچک پستی تشکیل می دهند که حجمی چندین برابر پاکت نامه دارند، با همه این احوال، اگرچه پست انتظار چنین حجمی از ترافیک کاری بی سابقه را نداشت اما این مهم نباید دستاویزی برای بی نظمی و سهل انگاری در برخورد با امانات مردم شود.

طبق اعلام خود شرکت پست، سال گذشته،۷۷۰۰ شکایت در سامانه‌های این شرکت به ثبت رسیده که این مقدار نسبت به ۹۰۸ شکایتی که در سال ۹۸ به ثبت رسیده بود، حدودا ۵/ ۸ برابر شده است و این اتفاق دقیقا نشان می دهد چه حجم از بسته های پستی مفقود، معدوم، پاره، شکسته و یا حتی با تاخیر به مقصد رسیده اند.

اما مهدی فخربین سبحانی مدیر کل پست استان گیلان در این خصوص به خبرنگار خط اول می گوید: راهبرد شرکت پست در چنین مواردی، حمایت از مشتری و جبران خسارت مطابق با قوانین بیمه است، قوانینی که هماهنگ با اصول بین‌المللی تدوین شده‌ و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از مراجعه مشتری و احراز آسیب بسته، مبلغ خسارت به حساب وی واریز می‌شود.

وی می افزاید: چنانچه محتوای مرسوله به هر دلیلی دچار آسیب یا مفقود شود، شرکت پست با دریافت مستندات از مشتری، تا سقف ۸۰۰ هزار تومان خسارت را در قالب “بیمه عمومی” ‌جبران می‌کند؛ چه این مرسوله یک پاکت نامه باشد و چه یک بسته پستی حجیم. اما در صورتی که فرستنده هنگام ارسال، اظهار کند که مرسوله ارزشی بیش از سقف بیمه عمومی دارد، آن مرسوله متناسب با مبلغ اظهار شده فرستنده و یا فاکتور رسمی ارایه شده، بیمه می‌شود و چنانچه به هر دلیلی آسیبی به این مرسوله برسد، شرکت پست تمامی ‌مبلغ تعهد شده را جبران می‌کند. این نوع بیمه، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان قابل پوشش است.

اما این توضیحات مربوط به زمانی است که مشکلی برای بسته پستی پیش آید، سبحانی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی اندیشیده شده تا کار به جبران خسارت نکشد، می گوید: از شهریور سال گذشته با آمدن سبحانی فر مدیرعامل جدید شرکت ملی پست، اتفاقات خوبی هم در بخش نرم افزاری و هم در بخش سخت افزاری برای پست افتاده است؛ برای مثال 400 دستگاه وانت مسقف و 40 دستگاه کامیون به ناوگان حمل و نقل پست اضافه شد که از این میان 15 دستگاه وانت و سه دستگاه کامیون سهم گیلان شد. چراکه گیلان – برای مثال – در هشت ماه اخیر با 132 هزار مرسوله فقط در قسمت بسته های سفارشی، بعد از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده که نشان از حجم کار گسترده شرکت پست گیلان دارد.

طبق گفته‌های مدیرکل پست گیلان؛ سازمان های دولتی بیش از ده سال است که هیچگونه استخدامی نداشته اند و شرکت پست نیز از این قاعده مستثنی نبوده است اما ما برای اینکه بتوانیم جوابگوی این حجم از مرسولات باشیم، با شرکت های خصوصی جهت تحویل بسته ها به مردم، وارد قرارداد شده ایم که البته اگر خطایی هم از سوی آنها شکل بگیرد این شرکت پست است که پاسخگو خواهد بود.

سبحانی تاکید می‌کند: در هر صورت برای اینکه آسیب کمتری به مرسولات برسد ابتدا باکس های پلاستیکی برای بسته ها در نظر گرفته شد و اخیرا نیز با ترولی (چرخ دستی) اقدام به جابه جایی بسته ها می کنیم تا میزان آسیب به انها به حداقل برسد اما یقینا هنوز صفر نشده است.

همانطور که می بینیم شرکت پست و پرسنل زحمتکش آن تمام تلاش خود را برای آسیب کمتر به بسته های پستی می کشند و مراقب هستند تا مفقود یا معدوم نگردد و اگر خدای نکرده این اتفاق رخ داد، هم بیمه عمومی و هم بیمه خوداظهاری از سوی فرستنده، جهت جبران خسارت مهیا هست، اما ایا این نوع رفتار باعث می شود اعتماد روانی از دست رفته پست بین مردم باز گردد؟ اعتمادی که با دریافت بسته های آسیب دیده و مفقود شده از دست رفت.

وقتی با افزایش 180 درصدی مرسولات پستی و صد البته میدان ندادن به رقیب در بخش خصوصی، این شرکت هنوز از شرکت های زیان ده جمهوری اسلامی به حساب می آید، باید به نوع مدیریت و عملکرد و حتی دلسوزی مدیران آن شک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *