به گزارش لیالستان ،اسدالله عباسی در جریان بازدید میدانی و سرزده از آخرین وضعیت و روند پیشرفت فیزیکی قطعه شش و هفت راه آهن رشت کاسپین در منطقه پیربازار تصریح کرد: از ۳۶ کیلومتر راه آهن رشت کاسپین تا کنون ۲۳ کیلومتر آماده شده و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
وی عنوان کرد: برای۱۳ کیلومتر باقیمانده که در دو بخش شامل ابنیه مسیر و پل ها تعریف و طراحی شده است هم مقرر گردید که سریعتر کار آن را انجام شود و پروژه سرعت گیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: با روند کنونی که مسیر ریلی رشت کاسپین در دست انجام است عملا پروژه خردادماه سال آتی تکمیل و تحویل استان می شود و طبق وعده و قولی که به مردم داده ایم در پایان خرداد ماه بهره برداری خواهد شد.
دکتر عباسی با بیان اینکه طی این ماهها برخی روزها بارندگی بوده که اندکی سرعت کار در پروژه را کند کرده بود، گفت: از این پس با شروع فصل کار و عمران عملا بهانه ای نیست و مشکل مصالح پروژه حل شده است.
وی ادامه داد: مساله تخصیص اعتبارات نیز با تامین و تخصیص اعتبارات سفر پرخیر و برکت ریاست محترم جمهوری مرتفع شد و امید است اواخر بهار امسال شاهد بهره برداری این پروژه مهم کریدور شمال به جنوب باشیم.
استاندار گیلان همچنین در جریان این بازدید طی تماس با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خواستار نظارت مستمر و تسریع در روند اجرای این پروژه بر اساس تکالیف مشخص شده در قرارداد با پیمانکاران شد و تصریح کرد: این پروژه با توجه به مزیت ویژه آن در توسعه تجارت و اقتصاد نیاز است سریعتر به انجام برسد.
پروژه راه آهن رشت کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر ریاست جمهوری در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بود که در چند ماه گذشته تامین مالی خوبی برای آن صورت گرفت.
پروژه راهآهن آستارا به رشت با طول حدود ۱۶۴ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت- قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده، یکی از شاخهها به بندرانزلی متصل میشود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان میرسد.
پروژه راهآهن رشت- انزلی- آستارا علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راهآهن قزوین- رشت، پس از بهرهبرداری زمینهساز اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل مشترکالمنافع (سیآیاس) می شود.
حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن رشت کاسپین اختصاص یافت
راه آهن رشت کاسپین
سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ کشوری با بیان اینکه از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی مصوب سفر رئیس جمهور برای پروژه راه آهن رشت -کاسپین، تاکنون، ۴۶۸ میلیارد تومان، تخصیص داده شده است، گفت: طی یکماه گذشته ۱۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای این پروژه اختصاص یافته است.
از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی نقدی مصوب سفر رئیس جمهور تاکنون، ۴۶۸ میلیارد تومان، شامل ۳۸۳ میلیارد تومان نقدی و ۸۵ میلیارد تومان، اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۱۴۰۳ برای پروژه راه آهن رشت – کاسپین تخصیص داده شده است.
وی اضافه کرد: این میزان اعتبار اختصاص یافته طی یک ماه اخیر معادل حدود ۳۸ درصد از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین است.
وی اظهار داشت: از ۶۰۰ میلیارد تومان یادشده، ۲۰۰ میلیارد تومان در همان اسفندماه سال گذشته به صورت نقدی اختصاص یافت.
منجمی تصریح کرد: از اعتبارات مصوب سفر، طی سالجاری، ۲۶۸ میلیارد تومان اختصاص یافته که ۸۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه اسلامی و مابقی نقدی بوده است.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی کنونی این مسیر اظهار داشت: در حال حاضر پروژه راه آهن رشت – کاسپین در بخش زیرسازی، ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۴ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
وی ادامه داد: هم اینک هفت کیلومتر ابتدای این مسیر ریلی از ایستگاه رشت به سمت پیربازار تحویل دستگاه بهره بردار (شرکت راه آهن) شده است.
سرپرست اداره کل راه آهن منطقه۲ خاطر نشان کرد: با اعتبار اختصاص یافته به طور قطع طی ماه جاری شاهد تحرک و شتاب بیشتری به این پروژه خواهیم بود.
منجمی اعتبار مورد نیاز به غیر از ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب سفر، در فاز اول این پروژه را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه با گزارش توجیهی تامین مالی از طریق بانک عامل موافقت کرده و بانک عامل (بانک مسکن) در این خصوص موافقت کرده که در شرف اعزام کارشناس برای انعقاد قرار داد هستند.
وی همچنین پیشرفت فیزیکی فاز اول ۳۵ کیلومتر پروژه ریلی رشت- کاسپین را با احتساب عملیات روسازی، بالغ بر ۷۰ درصد ذکر کرد و یادآور شد: فاز اول این مسیر ریلی شامل مسیری است که می تواند قطار را از مقصد رشت به سمت بندر کاسپین و بالعکس اعزام و محموله های بار را جابجا کند.
وی با بیان اینکه، فاز دوم عملیات زیرسازی این مسیر ریلی حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: برای این فاز، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از محل تهاتر زمین در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن، پیگیر این موضوع هستیم.
سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ همچنین از تامین مصالح با مساعدت و تاکید استاندار گیلان خبر داد و گفت: بخش تامین مصالح روز گذشته حل شده و با توجه به تخصیص اعتبار اگر شرایط آب و هوایی هم مساعد باشد، پیش بینی می کنیم فاز اول آن طی بهار سال آینده (۱۴۰۲) به بهره برداری برسد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی پروژه راه آهن رشت – کاسپین به بهره برداری برسد.
پروژه راه آهن رشت به کاسپین – انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت – انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
راهآهن رشت انزلی
راهآهن رشت انزلی، راهآهنی است که ایستگاه راهآهن رشت در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر رشت در روستای فلکده را به بندر انزلی سپس بندر کاسپین متصل میسازد. مسیر خط آهن از رشت تا بزرگراه کناره کشیده میشود، و از جایی نیز به بندر کاسپین ادامه مییابد. اگر بحثهای زیستمحیطی حل شود ایستگاه در حاشیه تالاب انزلی و در جاده کناره خواهد بود. این راهآهن پیشتر از طریق پیربازار به انزلی وجود داشتهاست، و اولین خطریلِ ایران، بحساب میآمدهاست.
راهآهن رشت انزلی حداث پل ۲ هزار و ۶۰۰ متری
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در این رابطه از احداث پل ۲ هزار و ۶۰۰ متری در مسیر پروژه راهآهن رشت انزلی تا ایستگاه بندر انزلی خبر دادهاست. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارِ گیلان همچنین سرعت حرکت در مسیر راهآهن رشت انزلی را تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و مسافری پیشبینی کردهاست.
پروژه راهآهن رشت انزلی به منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی متصل میشود و پروژه مذکور نیز به راهآهن قزوین رشت متصل میگردد؛ و بدینترتیب قطار از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل شود. دولت ایران، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت میکنند و در نتیجه گفتهشده نگرانی از نظر تأمین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات وجودندارد.
پیشنهاد روسها به ایران برای تکمیل خط آهن رشت-انزلی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر زیرساخت های حمل و نقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی می توانند وضعیت ترانزیتی خود را تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهند.
شهریار افندیزاده در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای CIS متصل میشود، اظهار کرد: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که میتواند موجب توسعه ترانزیت بین کشورهای همسایه این دریا شود. دو هفته قبل در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه، هدفگذاری برای ترانزیت کالا تا ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ میلادی تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساختها هرچه سریعتر اجرا شود.
وی با بیان اینکه تکمیل راهآهن رشت-آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت، افزود: ایران سرمایهگذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده و طرف روسی روسازی و ریلگذاری را انجام خواهد داد.
افندیزاده با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامهریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ میلادی در دستور کار است، اضافه کرد: این میزان ترانزیت از طریق حملونقل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی انجام میشود و با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
علاقمندی روسها برای سرمایهگذری در بنادر شمالی
وی با اشاره به علاقمندی روسها برای سرمایهگذری در بنادر شمالی و جنوبی از جمله چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی با هدف ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به همکاریهای ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند، تصریح کرد: در زمان حاضر حدود ۸۵ درصد از جابهجایی کالا در کشور از طریق جاده انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
افندیزاده با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر روی عملیاتی کردن تفاهمنامههای دوجانبه و چندجانبه تمرکز کردیم، اظهار کرد: ایران میتواند سهم بهسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا از چین به اروپا داشته باشد. بر این اساس باید از طریق خطآهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه گسترش دهیم.