پیگیری قضایی عامل تخریب بنای تاریخی هتل تهران انزلی

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی برای تخریب بنای تاریخی هتل تهران بندر انزلی صادر نشده بود از پیگیری قضایی در خصوص عامل تخریب آن خبر داد.

به گفته او، در آخرین مکاتبه که از سوی دستگاه‌های اجرایی شهرستان بندر انزلی انجام شد، مبحث رفع خطر بنا مطرح بود و اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان مطابق با نقشه‌ها، صراحتا به حفظ پوسته ساختمان بر اساس تکنولوژی جدید تأکید داشت.

او گفت: در جلسات متعدد با دادستان و بازدید‌های مکرر با مسئولان شهرستان، بسیار به حفظ اثر تاکید شده و این اداره کل تحت هیچ شرایطی نسبت به عمل ارتکابی خلاف قوانین و ضوابط ابلاغی کوتاه نخواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: از شهردار و شورای شهر بندر انزلی نیز انتظار می‌رود در راستای احترام به درخواست‌های بحق فرهنگ‌دوستان و میراث فرهنگی (تا تعیین تکلیف نهایی موضوع در مراجع قضایی) از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز خودداری کند و هر عملی باید تنها بر اساس ضوابط و موافقت کتبی میراث فرهنگی انجام شود.

تخریب بنای تاریخی هتل تهران بندر انزلی

جهانی افزود: بنای تخریب شده باید بر اساس قوانین به صورت عین به عین بدون افزایش ارتفاع و بر اساس مستندات قدیمی موجود مطابق اصل اولیه خودش ساخته شود و البته پیگیری‌ حقوقی و قضایی برای این اداره کل نیز محفوظ است.

او تصریح کرد: متن و نامه شکایت کارشناسی علیه تخریب‌کننده بنا آماده شده و تقدیم دادستان بندر انزلی خواهد شد.

تخریب بنای تاریخی هتل تهران بندر انزلی

هتل تهران در میدان تاریخی شهر بندری انزلی قرار داشت. آخرین بخش از باقی‌مانده این هتل تاریخی صبح جمعه ۱۲ خرداد ماه تخریب شد تا مهمانخانه‌ای که داستان‌هایی بسیار از این شهر ساحلی و آدم‌ها در خود نهان داشت، با خاک یکسان شود.

آغاز طرح بازنگری ضوابط بافت تاریخی شهر بندر انزلی 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان همچنین از اجرای طرح بازنگری ضوابط بافت تاریخی شهر بندر انزلی خبر داد و گفت: این طرح با اختصاص اعتبار ۲ و نیم میلیارد ریالی آغاز شده است.

جهانی افزود: طرح مطالعات تاریخی بافت انزلی با عقد قرارداد با پیمانکار مشاور ذی صلاح و تحت نظارت کارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی گیلان آغاز شده است.

آغاز طرح بازنگری ضوابط بافت تاریخی شهر بندر انزلی 

او با اشاره به اهمیت بافت‌های تاریخی و به خصوص بافت تاریخی شهر بندر انزلی، بر ضرورت صیانت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی تأکید کرد و از مردم و مسئولان خواست به منظور صیانت از آثار تاریخی با میراث فرهنگی همکاری کنند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *