نکات ایمنی برای حفظ منابع طبیعی گیلان در روز ۱۳ فروردین

لینک کوتاه این مطلب : https://liyalestan.ir/5yui

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به منظور صیانت و حفظ طبیعت و محیط زیست، نکات و توصیه‌های ایمنی خطاب به گردشگران و طبیعت دوستان به ویژه برای روز طبیعت به این شرح اعلام کرد:

در تمامی نقاط پارک‌های تفریحی و پارک‌های جنگلی برافروختن آتش ممنوع است مگر در قسمت‌هایی که تحت عنوان اجاق خانه با تجهیزات لازم ایجاد شده است.

محوطه اجاق خانه بدون درخت با کف سازی شن شسته شده و اجاق‌ها آماده شده، لذا در سایر نقاط پارک برافروختن آتش ممنوع است.

مکان استقرار در پارک‌های تفریحی و پارک‌های جنگلی با راهنمای مشخص و تجهیزات لازم جهت استقرار طولانی مدت و کوتاه مدت برای مراجعه کنندگان موجود است.

به همراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز آتش نشانی و کیف محتوی لوازم کمک‌های اولیه جهت استفاده در مواقع ضروری الزامی است.

به تابلو‌های هشداردهنده آموزشی در مناطق پارک‌های تفریحی و پارک‌های جنگلی توجه داشته باشید.

هرگز نباید هنگام حرکت با خودرو در جاده‌های جنگلی، ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل را به بیرون پرتاب کرد، زیرا در این صورت احتمال وقوع حریق در جنگل وجود دارد.

به خاطر داشته باشید ته سیگار روشن و چوب نیم سوخته و سوختن زغال داخل اجاق‌ها را پس از اتمام کاملا خاموش کرده و با اطمینان کامل آن را زیر خاک مدفون کنید.

در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاق‌ها و چراغ‌های خوراک پزی دورتر از خیمه و یا خارج خیمه و با در نظر گرفتن مسیر باد در نظر گرفته شود.

یکی از مهمترین توصیه‌ها در رابطه با روشن کردن آتش در طبیعت است که باید به جای افروختن آتش با چوب و زغال، از کپسول‌های گاز کوچک استفاده کرده و یا حداقل از خاموش کردن آتش پس از اتمام پخت و پز اطمینان حاصل کنیم.

برای جمع‌آوری چوب، شاخه‌های درختان را نشکنید و به پوشش گیاهی و درختان آسیب وارد نکنید.

مسئولیت برافروختن آتش را برعهده کودکان و نوجوانان قرار ندهید، والدین اجازه ندهند که فرزندانشان در جنگل آتش بازی کنند.

روشنایی‌های گازی و شعله‌ای و … را در نقطه‌ای مصون از برخورد افراد به ویژه کودکان نصب کنید.

نکات ایمنی برای حفظ منابع طبیعی گیلان در روز ۱۳ فروردین

توصیه می‌شود هنگام ترک جنگل، پارک‌های جنگلی و بوستان ها، ضایعات و زباله‌ها را داخل کیسه مخصوص ریخته و در محل مناسب خارج از جنگل و یا در سطل‌های زباله تعبیه شده قرار دهید.

محل اطراف خود را حداقل تا فاصله ۱۰ متری از شاخ و برگ درختان خشک و خاشاک پاکسازی کنید، زیرا بر اثر گرما و کوچکترین حرارت و جرقه، سریعا آتش سوزی به وجود می‏ آید.

در زمان صاعقه پی در پی و شدید خود را به محل امن برسانید و توقف کنید و اگر داخل اتومبیل هستید، باقی ماندن در آن ایمن‌تر از خارج شدن است.

نزدیک لوله‌های آب، دکل برق و اسکلت فلزی و دودکش‌های فلزی، پست فشار قوی برق، سیم خاردار و تک درخت یا در ارتفاعات نباشید و دور از این مکان‌ها قرار گیرید.

چنانچه در روز طبیعت قصد رفتن به کنار رودخانه‌ها و نهر‌های پرآب را دارید، حتما به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه‌ها فاصله گرفته و مراقب فرزندان خود باشید.

مواظب چاه‌های روبازی که در اطراف شهر وجود دارد باشید. همیشه در فکر ایمنی و پیشگیری از خطرات باشید.

در صورت وقوع احتمالی حریق در جنگل‌ها، بوستان‌ها و باغ‌ها بهترین روش استفاده از خاموش‌کننده دستی و در صورت نبود، پاشیدن خاک بر روی آتش و خفه کردن آن و همچنین اطفا به وسیله آب است.

همچنین در این شرایط باید با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را به محل امن انتقال داده و با استفاده از امکانات موجود حداکثر تلاش برای اطفای حریق را به عمل آورید.

در صورت گسترده بودن حریق باید سریعا نگهبانان و مأموران حفاظت از جنگل یا آتش‌نشانی را در جریان قرار داده و با آنان همکاری کرد.

مراقب خود و دیگران، طبیعت، درختان، گیاهان و جانواران باشید تا با خاطره‌ای خوش تعطیلات نوروزی و به ویژه روز طبیعت را سپری کنید.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *