فریاد شیران: قلعه نویی اجازه انتخاب سرمربی تیم ملی امید ر ا ندارد

نادر فریاد شیران پیشکسوت فوتبال درباره انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم ملی امید اظهار کرد: من عنایتی را شخصا دوست دارم، اما فرایند انتخابش را درست نمی‌بینم و ایرادم به عنایتی ایراد به سیستمی است که سرمربی تیم ملی امید را انتخاب می‌کند. من احساسم این است که فدراسیون فوتبال خیلی منفعل عمل می‌کند به دلیل اینکه اقتداری ندارد.

او ادامه داد: اقتدار را قانون و اساسنامه مشخص می‌کنند و  وظایف مجموعه فدراسیون فوتبال از رئیس تا اعضای هیئت رئیسه، کمیته‌ها و دپارتمان طبق آئین نامه معلوم هستند. کسی خارج از آن سیستم نمی‌تواند اعمال نظر کند. آن زمان‌ها گذشت که رئیس فدراسیون همه کاره بود و مابقی اعضا  را خودش انتخاب می‌کرد و خودش دبیر می‌گذاشت و سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کرد.

اساسنامه ای درست کردند که فقط خودی ها راه می یایند

او ادامه داد: اکنون رئیس و اعضای هیئت رئیسه  انتخاب شدند و فرایند انتخاب آن‌ها شبهه برانگیز است. فقط خودی‌ها می‌توانند بیایند و آدم‌های متخصص نمی‌توانند ورود پیدا کنند و شانسی برای حضور یک جوان آینده دار در این مجموعه وجود ندارد. اساسنامه‌ای درست کردند که فقط خودی هایشان می‌توانند راه یابند. اگر فردی آشنا به علوم ورزشی و با سن ۳۰ سال  وارد انتخابات شود شانس حضور در فدراسیون را ندارد. استنباطم  این است که فدراسیون اقتدار خود در انتخاب سر مربی تیم ملی از دست داده است. کجای اساسنامه فدراسیون فوتبال سرمربی تیم ملی این اختیار دارد که سرمربی تیم ملی امید را  معرفی یا حتی پیشنهاد کند. فرایند انتخاب سرمربی تیم ملی امید به پیشنهاد رئیس می‌تواند باشد یا اعضای هیئت رئیسه نظر خود را به رئیس بگویند و یا  کمیته فنی بعد از بررسی و جمع آوری سوابق، فردی را به هیئت رئیسه پیشنهاد می‌کند یا به طور مستقیم به رئیس فدراسیون نظر خود را اعلام می‌کنند که  در هیئت رئیسه بررسی می‌شود و  انتخاب می‌شود و از طریق رئیس فدراسیون ابلاغ می‌شود.

انتخاب سرمربی تیم ملی امید از سوی قلعه نویی درست نیست 

فریاد شیران گفت: فرایند انتخاب سرمربی تیم ملی امید به نحوی شده است که امیر قلعه نویی که خودش هزاران مسئله دارد، رضا عنایتی را برگزیده است. در مورد تیم‌های باشگاهی شنیده بودیم که قلعه نویی مربیان برخی از تیم‌ها  را تعیین می‌کند و خیلی خوب از او  مشاوره می‌گیرند. من از حرف‌های درخشان استنباط می‌کنم نه اینکه بگویم او شایسته‌ترین است، اما نظرم  این است که افرادی همانند جواد نکونام، محرم نویدکیا و دیگر جوانانی که کاری هم نداشتند و مربیگری کردند و دغدغه این دارند که با فراغ بال کار کنند باید برای هدایت تیم ملی امید انتخاب می‌شدند. اینکه قلعه نویی می‌آید و سرمربی تیم ملی امید را انتخاب می‌کند، درست نیست.‌ ای کاش قلعه نویی به صورت مخفیانه و به دور از اذهان عمومی و افکار عمومی انتخاب می‌کرد و یک مشاوره می‌داد.

قلعه نویی چه کاری به تیم ملی امید دارد 

او ادامه داد: نوع روابطی که ایجاد شده و قلعه نویی می‌تواند سرمربی تیم ملی امید را انتخاب کند جای بحث دارد. قلعه نویی آن قدر باید وقت برای تیم ملی بزرگسالان بگذارد که دغدغه اش و فکرش را باید طلاق بدهد! و به کارش بچسبد و چه کاری به تیم ملی امید دارد. او می‌خواهد آینده نگری کند. شما همین جام ملت‌های آسیا را موفق باش و آرزوی موفقیت برایش می‌کنم. شاید سبقه سیاسی و ارتباطاتی که قلعه نویی دارد باعث شود که او در تیم ملی بماند، اما به طور حتم اگر نتیجه نگیرد بدنه کارشناسی ورزش و فوتبال به او اجازه نمی‌دهند که بماند به خصوص اینکه بخواهدآینده نگری کند؛ بنابراین فرایند انتخاب عنایتی را با وجود اینکه احترام برایش قائل هستم صددرصد غلط می‌دانم به این دلیل که حوزه مربوط به فرایندی که در اساسنامه قید شده است، رعایت نشده است. استنباطم این است که نوع انتخاب عنایتی غلط بوده و جای بحث داریم.

تیم ملی امید شانسی برای موفقیت در مسابقات را ندارد 

فریاد شیران گفت: نزدیک به ۳ ماه  است که قلعه نویی سرمربی تیم ملی شده است و اگر قرار بود او نظر بدهد چرا دیرتر انتخاب کرده است؟! چون ۳ ماه دیگر مسابقات شروع می‌شود. اکنون اعلام می‌کنم با وجود اینکه ما بازیکنان شایسته‌ای داریم تیم ملی امید ما با این تاخیر و وقت تلف کردن‌های بی حد و حساب به جایی نمی‌رسد. آن‌ها گذاشتند بعد از انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان، سرمربی تیم ملی امید را معرفی کنند. اکنون این بازیکنان چه گناهی دارند و با چه آرزو‌هایی آن‌ها آماده مسابقات می‌شوند. اما من از اکنون می‌گویم و ناامید نمی‌خواهم بکنم، اما هیچ شانسی با این وضعیت نخواهیم داشت نمونه اش تیم ملی جوانان که هر دفعه می‌بازیم. این مسائل  باید از قبل پیش بینی می‌شد.

فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی تیم ملی امید اقتدار ندارد 

پیشکسوت فوتبال گفت: زمانی که فدراسیون فوتبال  ما اقتدار ندارد و کمیته فنی کارآمد و متخصص یعنی کسی که مربی تیم ملی  باشد وجود  ندارد، این اتفاقات رخ می‌دهد. سرمربی تیم ملی فوتبال ۵ نفر دارای سابقه را در کمیته فنی بگذارد و از آن‌ها باید انتظار داشته باشید که بتوانند به شما دستورالعمل بدهند و راهنمایی کنند. مدیران ما در فوتبال از مهدی تاج تا قنبرزاده و نبی چه سابقه‌ای دارند؟ چرا از متخصصین استفاده نمی‌کنند. اگر فرایند انتخاب درست طی می‌شد و از دل کمیته فنی این انتخاب صورت می‌گرفت یقینا من به خود اجازه نمی‌دادم که بگویم فدراسیون فوتبال اقتدار ندارد. فوتبال ما به کج راه می‌رود.

اساسنامه اجازه انتخاب سرمربی تیم ملی امید از سوی قلعه نویی را نمی دهد 

او خاطر نشان کرد: اگر اساسنامه، قانون و قوانین اجازه می‌دادند من هم می‌گفتم قلعه نویی درست انتخاب کرده است، چون سرمربی تیم ملی امید را سرمربی تیم ملی بزرگسالان برمی گزیند، اما وقتی چنین فرایندی وجود ندارد بنابراین سرتاسر این انتخاب را پر از اشکال می‌بینم. عنایتی یک زمانی با ما کار می‌کرد و جسارت می‌کنم، شاگرد ما بوده است. او شایستگی دارد، اما افراد دیگری هم بودند که می‌توانستند سرمربی شوند.

نوع انتخاب نادرست عنایتی باعث شده صدای درخشان هم در بیاید  

پیشکسوت فوتبال گفت: من حرف‌های حمید درخشان را شنیدم و می‌دانم که با او صحبت شده و قول و قرار‌ها گذاشتند و یک دفعه رضا عنایتی را به عنوان سرمربی انتخاب کردند و به درخشان فشار وارد شده است. نوع انتخاب اگر درست باشد اتفاقی نمی‌افتد، اما چون نادرست است من، درخشان، کارشناسان و مردم  هم صدایشان در می‌آید. به نظرم روش و شیوه انتخاب سرمربی تیم ملی امید یا باید تغییر کند یا اگر تغییر نکرده خودمان با اقتدار انجام بدهیم. امیر قلعه نویی در این انتخاب چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ زمان کی روش هم تمام ارگان فدراسیون فوتبال در اختیار کی روش بودند و دادگاه‌های متعددی رفتم، اما اکنون همه چیز در اختیار قلعه نویی است و این لطمه‌ای است که به خاطر عدم اقتدار تاج در سپردن همه امور فدراسیون فوتبال به قلعه نویی وارد می‌شود. به هر حال  قلعه نویی طبق اساسنامه نمی‌تواند سرمربی تیم ملی امید را انتخاب کند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *