روزهای سیاه آب شرب عروس شهرهای گیلان/ مشکلاتی که با افتتاح تصفیه‌خانه آب هم حل نشد

لینک کوتاه این مطلب : https://liyalestan.ir/hmis

مسؤولین آب و فاضلاب استان گیلان قول حل مشکل آب لاهیجان با افتتاح تصفیه‌خانه آب را داده بودند ولی علیرغم اینکه فاز دوم این تصفیه‌خانه از تیرماه در مدار بهره‌برداری قرار گرفته‌، مشکلات آب شرب در این شهر همچنان پابرجاست و آب شرب به رنگ سیاه در لوله‌های آب جاری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، یکی از عمده‌ترین مشکلات مردم لاهیجان در این‌یک سال اخیر افت فشار و کیفیت آب مواجه بود که این امر کمافی السابق در این شهرستان وجود دارد و علیرغم اینکه مسؤولین استانی از تقویت فشار آب صحبت می‌کنند ولی هنوز مردم برخی از مناطق لاهیجان از مشکلات آب شرب گلایه‌هایی دارند.

پیش‌ازاین و در خردادماه امسال هم روستاهای شهرستان لاهیجان با مشکل کمبود، افت و کیفیت فشار آب مواجه شدند که در آن تاریخ مدیرعامل آب و فاضلاب استان گیلان گفت برای تأمین آب شرب پایدار و اتصال این ظرفیت به مدار بهره‌برداری به‌ناچار نیازمند توقف ۳۰ ساعت پمپاژ آب به شهرهای اطاقور، بندر کیاشهر، رودبنه، لاهیجان، لنگرود، شلمان، کومله، سیاهکل و آستانه‌اشرفیه از ۲۶ خردادماه تا سه‌شنبه ۲۷ خردادماه هستیم.

یکی‌ از شهروندان لاهیجانی‌ می‌گوید آب و فاضلاب استان تنها راه‌حل برای حل این مشکل را مدیریت مصرف و‌ صرفه‌جویی در مصرف آب می‌داند ولی آبی که وارد لوله‌های برخی مناطق لاهیجان و‌ روستاهای آن‌ شد بسیار سیاه و ‌کدر بوده و ما دچار مشکل آب در این گرما هوا هستیم.

این شهروند لاهیجانی‌ می‌گوید من‌ ساکن خیابان آزادگان هستم و برای چندمین روز پیاپی با آبی کدر و‌ یا با فشار بسیار کم مواجه شدیم درحالی‌که هیچ اطلاع‌رسانی در این مورد انجام‌نشده است.

نارضایتی مردم لاهیجان از وضعیت آب لاهیجان سبب شد تا مدیرعامل آب و فاضلاب استان برای حل این مشکل به این شهرستان آمده و‌ علت مشکل را از نزدیک موردبررسی قرار دهد.

بر همین اساس آب و فاضلاب استان در اطلاعیه‌ای، تقویت فشار شبکه توزیع آب را موجب تلاطم و افزایش کدورت در برخی نقاط این شهر اعلام کرد و گفته تیم‌های عملیاتی امور آب و فاضلاب لاهیجان در حال شستشوی شبکه‌ توزیع آب این شهر هستند.

یکی دیگر از ساکنین لاهیجان می‌گوید آیا خود مسؤولان می‌توانند چند روز را بدون آب سپری کنند؟ ولی ما هفت روز است که با آبی کدر و یا سیاه زندگی کرده و‌ در اطلاعیه آب و فاضلاب زمان مشخصی برای حل این معضل اعلام‌نشده است.

بنابر گفته محسن حسینی مدیر کل آبفا گیلان، منابع تأمین آب شرب لاهیجان از دو منبع تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان و هفت حلقه از چاه‌های عمیق شهرستان با نسبت ۷۰ به ۳۰ است لذا بااتصال و قرار گرفتن  فاز دوم تصفیه‌ خانه سنگر در مدار بهره‌برداری و بهینه‌سازی آن، آب پایدار در شهرها و روستاهای متأثر در بخش مرکزی و شرق گیلان از این تصفیه‌خانه تا سال ۱۴۲۵ تأمین شود ولی علیرغم اینکه فاز دوم این تصفیه‌خانه از تیرماه در مدار بهره‌برداری قرار گرفت‌ ولی مشکلات آب شرب در این شهر همچنان پابرجا است.

مهم‌ترین مسئله‌ای که‌ شهروندان برخی مناطق لاهیجان به آن تأکیددارند آن است که مقررشده بود با تکمیل مدل دوم تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان در سال جدید نیاز شهر لاهیجان به آب چاه‌های عمیق رفع شده و همچنین کیفیت آب شرب این شهر را از مطلوب به مطلوبیت بالا ارتقاء پیدا کند.

یکی از شهروندان لاهیجانی معتقد است تا زمانی که‌ مسؤولان به وضعیت آب این شهرستان به‌صورت ملی نگاه نکنند مشکلات همچنان پابرجا بوده و افت فشار آب پابرجا است‌ زیرا مسؤولان قول حل مشکلات آب لاهیجان با افتتاح تصفیه‌خانه‌ را داده بودند.

به گفته مسؤولان آب و فاضلاب شهری در راستای افزایش کیفیت آب شهر لاهیجان، به‌صورت مرتب و با برنامه مدون با باز کردن شیرهای تخلیه انتهای شبکه توزیع، به شستشوی شبکه اقدام کرده و همچنین با افزایش ظرفیت تولید چاه‌های فلمن خط انتقال شرق گیلان طی هفته‌های اخیر، نیاز آبی مازاد شهرهای شرق استان ازجمله شهر لاهیجان را مرتفع می‌کند.

به گزارش فارس مناطق گلستان‌ها، بلوار امام رضا (ع)، میدان سردار جنگل، میدان چای، بازار میوه‌فروشان عاقلیه، خیابان جمهوری نبش کوچه هفتم، انتهای خیابان توحید نبش کمربندی، گلستان ۱۳ نبش کمربندی، گلستان ۱۳ نبش بلوار امام رضا (ع)، شهدا، آزادگان، خزر با مشکل آب برای چندمین روز مواجه هستند که به گفته مسئولان آب و فاضلاب این مشکل در خیابان‌های جمهوری، آزادگان، خزر و کوچه‌های منشعب به آن تا پایان عملیات شست‌وشو‌ استمرار خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *