تداوم لایروبی انهار کشاورزی گیلان تا رهاسازی آب

لینک کوتاه این مطلب : https://liyalestan.ir/liv6

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان بر لزوم همکاری و توجه کشاورزان به تقویم زراعی و توصیه‌های متولیان امر تأکید کرد.

او گفت: در حال حاضر سد سفیدرود ۶۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۲۰ درصد، معادل ۱۲۰ میلیون متر مکعب را نسبت به سال گذشته و کاهش حدود ۵۰ درصدی نسب به بلند مدت را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان افزود: با وجود کاهش ذخیره آب و دشواری‌های پیش رو ناشی از محدودیت منابع آبی، کشاورزان نگران نباشند؛ چرا که در صورت توجه کامل به توصیه متولیان این بخش و حرکت همگام با تقویم زراعی تلاش می‌شود امسال را همچون سال گذشته با انسجام و هماهنگی با موفقیت از این شرایط عبور کنیم.

به گفته خرمی، با توجه به شرایط ذخیره آب سد سفیدرود، رهاسازی آب کشاورزی در نیمه دوم اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن فصل گرما دیگر انتظار بارش‌هایی که در ذخیره آب سد به طور چشمگیر تأثیرگذار باشند، نمی‌توان داشت، بنابراین باید کشاورزان استان از آب‌های در دسترس خود همچون زهکش ها، رودخانه‌ها و آب باران برای کشاورزی خود بهره بگیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: کشاورزان لایروبی انهار مزارع خود را انجام دهند؛ ضمن اینکه برای بهره گیری همه زارعان از آب انصاف داشته و نوبت بندی را رعایت کنند و اطمینان داشته باشند که در این صورت آب با برنامه زمانبندی شده به میزان لازم در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

خرمی از تلاش برای استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های آبی استان خبر داد و افزود: تمامی ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های عمیق مورد بررسی و تعمیر و برای قرار گرفتن در مدار و بهره برداری آماده شده است.

او همچنین با اشاره به برنامه ریزی ۵۰۰ کیلومتری لایروبی انهار در استان گیلان تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۰۰ کیلومتر از انهار نیازمند به لایروبی با پیشرفت ۱۱۶ درصدی انجام شده است و تا پیش از رهاسازی آب نیز ادامه خواهد داشت.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *