افزایش جوجه آوری پرندگان در تالاب‌های گیلان

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از افزایش جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در پهنه‌های آبی استان خبر داد و گفت:سرشماری‌های اولیه در محدوده قلم گوده تالاب انزلی نشان می‌دهد حداقل ۵۰۰ جفت انواع حواصیل روی درختان در این جزیره در حال آشیانه‌سازی هستند.

این پرندگان با گردآوری گیاهان آبزی در حال آشیانه سازی و تخم‌گذاری در این تالاب بین‌المللی هستند.

حمزه عشوری با اشاره به اینکه پرندگان پهنه‌های آبی استان شامل حواصیل شب، اگرت کوچک و گاوچرانک است افزود: برآورد‌های اولیه حاکی از افزایش چشمگیر تعداد آشیانه‌های پرنده‌های آبزی کشیم بزرگ است که برای برآورد جمعیت آن‌ها نیاز به سرشماری جامع در دهه آخر اردیبهشت ماه است.

وی با اشاره به اینکه اردیبهشت ماه اوج دوره جوجه آوری این پرندگان آبزی در تالاب‌های استان است، گفت: صیادان، قایقرانان و گردشگران تالاب انزلی باید از نزدیک شدن به آشیانه این پرندگان خودداری کنند، زیرا شدت امواج آب متاثر از حرکت قایق‌های موتوری میتواند آشیانه این پرندگان را تخریب کرده و سبب ترک این پرندگان از آشیانه شود.

عشوری با اشاره به مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای جوجه آوری تصریح کرد: جمعیت جوجه‌آور این حواصیل‌ها که از پرندگان حمایت شده ایران هستند بهار امسال به چندین هزار جفت خواهد رسید.

تالاب بین المللی انزلی از جمله تالاب‌های دریایی-ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت‌اش برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *