آغاز نشاء برنج از ۱۵ اردیبهشت در گیلان

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (دوشنبه ۱۴ فروردین ماه) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: بهره وری از اراضی کشاورزی و منابع آبی گیلان با تکیه بر دانش روز میسر است.

او با اشاره به کاهش حدود ۱۲۰میلیون متر مکعبی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به سال گذشته و پایین بودن میزان منابع آب پایین بودن میزان منابع آب در گیلان در فصل زراعی به دنبال کمبود بارش ها، بر تسریع در شخم، خزانه گیری و نشاء برنج در شالیزار‌های این استان تأکید کرد.

استاندار با بیان اینکه آب مورد نیاز ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان باید تأمین شود، حفظ شرایط موجود منابع آبی استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: حفظ وضع موجود و بهره وری مطلوب از منابع آبی بسیار اهمیت دارد که باید به آن پرداخته شود.

لزوم تسریع در بهسازی شبکه آبرسانی کشاورزی گیلان

عباسی با تأکید بر لزوم تسریع در ترمیم، بهسازی و نوسازی شبکه آبرسانی در بخش کشاورزی استان تصریح کرد: بهره گیری از امکانات و شرایط موجود در حوزه منابع آبی گیلان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته او، باید از تمامی ظرفیت‌های آبی استان اعم از آب بندان‌ها و نهر‌های سنتی و رودخانه‌ها به صورت بهینه بهره گرفته شود؛ ضمن اینکه بذر مناسب و کود‌های پتاس و فسفات مورد نیاز کشاورزان و تسهیلات کشاورزی به کارخانه‌های شالیکوبی و کشاورزان به موقع در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

ضرورت رعایت تقویم زراعی توسط شالیکاران گیلانی

استاندار گیلان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت در اولویت قرار گیرد، گفت: نگاه سنتی به کشاورزی در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز‌های امروز نیست.

آغاز نشاء برنج از ۱۵ اردیبهشت در گیلان

عباسی افزود: اصلاح الگوی مصرف، انتخاب بذر، رعایت تقویم زراعی و میزان کوددهی همانند زنجیره‌ای به هم وصل هستند و باید نگاه توأمان به این مسائل داشت.

آغاز نشاء برنج از ۱۵ اردیبهشت در گیلان

او به تدوین تقویم زراعی گیلان اشاره و تصریح کرد: بازه زمانی ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه برای آغاز نشاکاری شالیزار‌ها در استان پیش بینی شده که در بعضی جا‌ها زودتر و برخی جا‌ها دیرتر کشت می‌شود و کشاورزان برای تأمین آب مورد نیازشان با متولیان بخش آب و کشاورزی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

استاندار با بیان اینکه تمام تلاش مان برای تولید و افزایش محصول برنج در استان گیلان است، بر ضرورت خارج شدن از شیوه‌های سنتی کشت برنج تأکید کرد و افزود: باید از نوآوری و تجهیزات و دانش علمی روز استفاده کنیم تا به نتیجه برسیم.

به گفته عباسی، مشارکت مردم در این شرایط بسیار مهم است و اگر مردم احساس کنند با آن‌ها موضوعات صادقانه بیان می‌شود، همکاری می‌کنند.

او همچنین به ضرورت حفر و تجهیز چاه‌هایی در استان بر احداث و بازسازی سر دهنه‌ها به صورت اصولی و اساسی اشاره کرد و گفت: برای بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها از ظرفیت تراکتور‌های بدون پلاک هم استفاده می‌شود، اما باید تعهد دهند تا در ازای دریافت سوخت به میزان تراکتور‌هایی که پلاک دارند، خدمات دهند.

هیچ زمین زراعی در گیلان نباید بلاتکلیف رها شود

استاندار گیلان گفت: امسال هیچ کشاورزی نباید زمین زراعی خودش را بلاتکلیف بگذارد چرا که در هدررفت آب تأثیرگذار است و اگر نمی‌توانند زمین خود را کشت کنند، در اختیار دیگران قرار دهند.

عباسی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برخی کشاورزان چندین سال زمین خود را کشت نمی‌کردند و افراد سودجو با خرید این زمین‌ها آن‌ها را تغییر کاربری دادند، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که زمین‌های کشاورزی که ارزش آن کمتر از طلا نیست در اختیار یک عده سودجو قرار بگیرد.

به گفته او، در کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ سختگیری باید افزایش یابد و در زمین‌های کشاورزی فعال که در حال کشاورزی هستند، مگر جایی که کمیته تشخیص دهد که زمین مقرون به صرفه کشاورزی نیست؛ می‌توان به جای برنج از زراعت چوب استفاده و محصولات جایگزین استفاده کرد.

استاندار تصریح کرد: اراضی کشاورزی گیلان نباید تبدیل به زمین باغی شود و بیشتر از این نباید زمین‌های زراعی استان از بین برود.

عباسی یادآور شد: نباید به بهانه توسعه که مورد تأکید است، زمین‌های ناب زراعی را تحت تاثیر منفی قرار داد.

او لایروبی آب بندان‌ها، رودخانه‌ها و تجهیز چاه‌ها با کمک مردم، استفاده از میرآب‌ها برای توزیع درست آب و اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و هم افزایی همه نهاد‌ها را برای مدیریت بخش کشاورزی خواستار شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط بحران تنش آبی قرار نداریم، گفت: در صورت بحرانی شدن اوضاع، اعتبارات و امکانات از قبل پیش بینی شده است و جای نگرانی نیست.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات، اعتباری و مالی نیست، افزود: مدیریت منابع آبی حرف اول را در برون رفت از چالش‌ها و تنش‌ها می‌زند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با اشاره به کمبود منابع آب کشاورزی گفت: شخم سطحی زمین‌های زراعی مورد تأکید کارشناسان کشاورزی است و شالیکاران نسبت به پاکسازی مسیر‌های انتقال آب به عرصه‌های شالیزاری، لایروبی و حذف علف‌های هرز اقدام کنند.

او نیز توجه به تقویم زراعی، استفاده از بذر‌های اصلاح و گواهی شده و کود پتاسه توسط کشاورزان را برای سال زراعی جدید خواستار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای گیلان

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آبی استان از کاهش ۱۲۰ میلیون مترمکعبی آب پشت سد سفیدرود نسبت به پارسال خبر داد.

در این نشست برخی از اعضای شورای حفاظت منابع استان گیلان و فرمانداران شهرستان‌ها نیز به ارائه عملکرد و بیان نکته نظرات خود پرداختند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *